Saturday, December 10, 2011

Det var en gång...

Dåtid.

Min gammelfarmor (min mammas farmor) hette Tyra. En fantastisk kvinna (vad jag hört). Det enda minnet av henne är från hennes 90 årskalas, dock kan det har att göra med att det finns en gammal film därifrån. Tyra Agusta Ottilia, fantastiska namn!

Tyras mamma hette Teolinda. En hemsk kvinna som var väldigt elak mot min morfar. Min mormor och morfar träffades väldigt unga, gifte sig vid 19 och 25 års ålder. Teolinda försökte sätta stopp för deras kärlek genom att låsa in min morfar på vinden så att de inte skulle kunna träffas. Mormor ansågs vara för fattig för min morfar som kom från en lite finare familj. Teolinda ville se min morfar gifta sig med en annan kvinna som hon sett ut. Anledningen var att hon var finare och hade en gård, vilket inte min mormor hade. Men deras kärlek vann.

Min mormors mamma hette bland annat Emelia (också ett väldigt fint namn). Min mormors far är uppvuxen i Stockholm på ett barnhem.

Jag älskar att höra historier från förr, även fast det nästan är aldrig.

No comments:

Post a Comment