Sunday, September 9, 2012

Zandra Lundberg för Metro

Äntligen är det dags att fotografera semester! Vad yrar du om, tänker du nu, fotografera semester? Man har väl semester, eventuellt firar. Och så kanske det var – på 1900-talet. Nu för tiden handlar allt om att fotografera. Folk springer omkring och upplever sommaren genom sina smarta mobiler. Fota, fota, fota!
Minns ni tiden då man kunde sjunka ner i sin solstol och njuta av en kall öl i lugn och ro? Då man inte behövde ställa ölen i motljus så att imman på glaset skulle synas extra bra på Instagrambilden.
Då man inte var tvungen att ropa på en familjemedlem att föreviga den här HÄRLIGA stunden, stunden som slutar med att solstolen flyttats runt 180-grader för bästa kameravinkel, varefter bilden avslöjar den begynnande semestermagen vilket leder till att man bekymrat sitter och petar och zoomar på skärmen för att se hur illa det verkligen är.
Samtidigt som solen hinner gå i moln, ölen blivit pissljummen och två stackars flugor kämpar för sitt liv vid ytan.

Såhär kan det låta vilken härlig sommarkväll som helst: - Om alla tittar hit innan ni skålar så ska jag bara ta en bild till Facebook här. Vänta, jag ska bara flytta på potatisskålen här, och Micke kan du flytta blomvasen lite till vänster så att man ser Mia. Bra. Så om alla tittar hit nu och lyfter glasen så ska vi se – VÄNTA – vi kanske skulle ha partyhattarna på också, det blir väl festligt, jag ska bara kila in och hämta partyhattarna... så där ja, har alla hattarna på nu! Så där! Le nu! - Kan jag få se bilden innan du lägger ut den på Facebook? - Jag med!

Och plötsligt är samvaron och den fina stämningen bortblåst. I fokus hamnar istället en grumlig Iphonebild och det slutar, som det oftast gör, med att någon sträcker tillbaka telefonen till den ivriga fotografen och säger: - Kan du inte ta en ny bild, jag ser inte klok ut. Och nu är det inte ens en middag längre utan en gruppfotografering där alla, likt skolungdomar vid en klassfotografering, lägger håret tillrätta, lutar sig ”avslappnat” med armen över bordsgrannens axlar och försöker le så krampaktigt det bara går. Grattis ni som uppfann mobilkameran och alla möjliga olika fotoappar. Ni har lyckats göra sommaren till ett gammaldags blekgrönt filtrerat helvete.

Zandra Lundberg, Metro

(Det var detta inlägget som fick mig att sluta med Instagram. Och jag har njutit mer sen dess.)

No comments:

Post a Comment